۱۳۸۸ بهمن ۱۹, دوشنبه

این دولت ، اگر از چنگ مسایل سیاسی هم رهایی یابد ، به دلایل اقتصادی فرو خواهد ریخت

آگاهان و مفسرین اقتصادی بر این باورند که تصمیم گیریها و مصوباتی که  در دوهفته گذشته در بخش اقتصادی کشور شکل گرفته است ، فشارهای مالی بسیاری را در چند ماه آینده به جامعه تحمیل خواهد کرد . اهم این مسائل عبارتند از :
1- دولت اعلام کرده است که تنها یارانه تعلق گرفته به بنزین در کشور ، بالغ بر ده میلیارد دلار است .
2- دولت اعلام کرده است که از اردیبهشت ماه سال آینده ، شروع به حذف تدریجی یارانه ها خواهد نمود .
3- دولت اعلام کرده است که در طول پنج سال آینده بهای کالاها و خدمات  اساسی از جمله آب ، برق ، گندم ، برنج ، شکر و غیره ، تا سطح بهای بین المللی افزایش خواهد یافت .
4- دولت اعلام کرده  برای کم کردن فشار اقتصادی به بخشهای کم در آمد جامعه ، به جای تقبل یارانه ها ،  به پرداخت کمکهای بلاعوض ازطریق  کمیته امداد و  سازمانها و نهادهایی مانند آن مبادرت خواهد ورزید .
5- در عین حال ، منابع نیمه  رسمی از قبیل " وال استریت ژورنال " معتقدند که دولت ایران روزانه بین 150 تا 200 میلیون دلار به سیستم بانکی کشور تزریق میکنند تا برابری ریال را با ارزهای معتبر بین المللی حفظ نماید تا به نوعی از افزایش قیمتها جلوگیری نماید .

آنچه از موارد فوق الاشاره ، بهای جهانی نفت ، تحریمها و سایر مولفه های اقتصادی میتوان نتیجه گرفت بدین صورت است که :
1- دولت به میزان کافی منبع تزریق دلار به سیستم بانکی نخواهد داشت .
2- دولت توانایی پرداخت یارانه ها و یا معوض نقدی آن در سطح جامعه را نیز از دست خواهد داد .
3- در طی چند ماه آینده ، تورم کالاهای اساسی به میزان حداقل 30 تا 40  درصد افزایش قطعی را تجربه خواهد نمود .
4- کم در آمدترین بخش جامعه که در حدود 15 تا 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند ، بصورت نسبی از آثاز افزایش بی رویه قیمتها مصون خواهد بود . البته نه بدلیل افزایش درآمد و یا ایجاد اشتغال ، بلکه به دلیل پوشش کمکهای مستقیم و به عبارت دیگر به دلیل سیاستی که به گداپروری معروف شده اسن .
5- قشر متوسط تحصیل کرده و شهر نشین ، بیشترین صدمه را متحمل خواهد گردید .
6- قشر کشاورزی ایران که دولت بنا به دلایل تاریخی نتوانسته است به انحصار خود درآورد ، دچار صدمات جبران ناپذیری خواهد شد که یکی از آثار آن ، موج جدید مهاجرت به شهرها خواهد بود .

درنهایت اینکه ، هدفمند سازی یارانه ها که قاعدتا باید در خدمت رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد ، به دلیل مسایل سیاسی ، ضعف مدیریت و عدم آگاهی از اصول و علم مدرن اقتصاد ، دقیقا بر عکس و در راستای تخریب و فروپاشی هر چه سریعتر اقتصاد کشور عمل خواهد نمود .

بنابراین دور از ذهن نیست اگر بگوییم این طرح و اثرات آن ، مانند ریختن بنزین بر آتش ، برای خاموش کردن آن است . 

۱ نظر:

  1. پیشنهادی موثر برای ۲۲ بهمن برای کسانی‌ که به هر دلیلی‌ نمیتوانند در راهپیمایی سبز شرکت کنند . می‌توان با تهیه بادکنک‌های سبز رنگ و پرکردن آنها با گاز هلیوم (و یا گاز خانگی در صورت رعایت احتیاط) و به هوا فرستادن آنها در زمانی‌ مشخص ندای جنبش سبز را به مسالمت آمیز‌ترین و بی خطر‌ترین وجه نشان داد. می‌توان این کار را بین ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ ظهر روز ۲۲ بهمن انجام داد و در صورت کمبود بادکنک به رنگ سبز میتوانید از اسپری سبز جهت رنگ نمودن بادکنک‌های به رنگهای دیگر استفاده کنید. نکتهٔ مهم اینست که بادکنک تا ارتفاع قابل دید از نقاط مختلف شهر، بالا رود. و اما فواید این کار:

    ۱- یک حرکت اعتراضی بی‌ سرو صدا است. همچون تظاهرات سکوت بعد از انتخابات.

    ۲- هیچگونه خطری متوجه انجام دهنده نخواهد شد. و کسانی‌ که به هر دلیل از حضور در تظاهرات تا کنون معذور بودند به راحتی میتوانند حتی از حیاط منزل خود ‌ در این حرکت شرکت کنند.

    ۳- حکومت هیچ بهانه‌ا‌ی برای متهم کردن جنبش سبزبه خشونت نخواهد داشت.

    ۴- خط بطلان بر ادعای واهی حکومت مبنی بر اینکه طرفداران جنبش سبز تعداد قلیلی هستند خواهد کشید و مشاهده میلیونی بادکنک‌های سبز در آسمان شهر آنها را به وحشت خواهد انداخت.

    ۵- همهٔ مردم از تمام نقاط شهر میتوانند شرکت کنند و به دلیل همین گستردگی, قدرت هرگونه عکس العملی از نیروهای دولت کودتا سلب خواهد شد.

    ۶- می‌توان بر روی بادکنک‌ها شعار نویسی هم انجام داد.

    ۷- همهٔ خبرنگاران داخلی‌ و خارجی‌ براحتی قادر به پوشش این واقعه خواهند بود.

    همانگونه که ذکر شد این حرکت به عنوان یک حرکت پشتیبانی‌ برای تظاهرات مردمی جنبش سبز در خیابانها می‌باشد و قابل اجرا در تمامی‌ شهر‌های ایران عزیز خواهد بود. لطفا در ارسال این مطلب به دوستان خود ما را همیاری کنید.
    پس وعدهٔ ما ۲۲ بهمن از ساعت ۱۱ صبح الی‌ ۱۲ ظهر

    پاسخحذف