۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

بودجه 89 - فاجعه ای برای فضای آموزشی کشور

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)"نورالله حیدری"در تشریح اعتبارات بخش آموزش در لایحه بودجه سال 89 اظهار داشت: افزایش 33 درصدی در اعتبارات مربوط به بخش آموزش یکی از مزایای این لایحه است که جای تقدیر دارد.
وی افزود: اما در بخش آموزش عالی متاسفانه اعتبارات دانشگاه‌ها را بصورت متمرکز در نظرگرفته شده است؛ یعنی برای هر دانشگاه ردیف جداگانه‌ای در نظر گرفته نشده است و این امر باعث می‌شود طبق قانون 30 درصد بودجه‌های دانشگاه‌ها به صورت متمرکز در اختیار وزیر قرار گیرد.
حیدری تصریح کرد: جایگزین شدن این شیوه به جای روش مرسوم در بودجه نویسی خطر اعمال نظرهای شخصی را به شدت افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه سال گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات و تلفیق تلاش کرده بود برای هر دانشگاه یک ردیف مجزا تعریف کند، افزود:با اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده نیز بودجه متمرکز برای دانشگاه ها در نظر گرفته است اما کمیسیون همچون سال گذشته با این شیوه مخالف است و بودجه دانشگاه ها را به صورت اختصاصی تعیین خواهد کرد.
نماینده اردل و فارسان خاطرنشان کرد: در تحقیقاتی که مربوط به آموزش رسمی است نیز چنین تمرکزی دیده می‌شود که محوریت تحقیقات در وزارت علوم تقریبا دیده نشده و عمدتا به سمت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور سوق داده شده است و مجلس در آن امکانی که مجلس بتواندبر کار این معاونت نظارت کند وجود ندارد و کمی دست و پای مجلس بسته است اما اعتبارات نسبتا کلانی در آن حوزه دیده شده که ما باید در مجلس آن را تعدیل کنیم.
وی در بخش بودجه آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: در این بخش نیز متاسفانه مطالبات آموزش و پرورش و توجه بیشتر به قانون مدیریت خدمات کشوری و مسایل بازنشستگان پیش از موعد آن طور که نیاز فعلی ما برای آموزش و پرورش است دیده نشده است.
حیدری با اشاره به اینکه در بحث نوسازی مدارس که مرتبط با مکان آموزشی است، اصلا اعتباری دیده نشده است، ادامه داد: این در حالی است که در مجلس قبلی دولت موظف شده بود حدود 4 هزار میلیارد تومان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.
وی یادآور شد: متاسفانه رقم ناچیزی در سال‌های گذشته نسبت به این موضوع تخصیص داده شد و امسال نیز رقم بسیار پایین است که باعث می‌شود به آموزش کشور آسیب وارد شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: البته در بحث آموزش و پرورش یک افزایش حدودا 25 درصدی دیده شده که چون مطالبات فراوانی آموزش و پرورش دارد این امر عنایت چندانی نیست.
وی در خصوص بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای نیز توضیح داد: در این بخش شاهد افزایش بودجه هستیم و بودجه این نهاد در حالی که در سال گذشته حدود 257 میلیارد تومان بود در لایحه به بیش از 280 میلیارد تومان افزایش یافت یعنی افزایش 30 میلیاردی.
حیدر خاطر نشان کرد: البته این افزایش کمی طبیعی است، زیرا توسعه و احکام جدیدی حاصل می‌شود اما در مقوله آموزش فنی و حرفه‌ای که بخش اعظم آن غیر رسمی است و نیاز جدی کشور است، باید بیش از این به آن توجه می‌شد.
عضو کمیسیون آموزش و پرورش در مورد بودجه نهضت سوادآموزی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اظهار داشت: بودجه این بخش‌ها نیز اعتبارات افزایش خوبی یافته است یعنی حدود بیش از 9 برابر اعتبارات گذشته که می‌تواند به این بخش کمک کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر